felfell

عوامل ریزش غنچه ها و کاهش میوه دهی در فلفل دلمه ای

دمای بین ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد و نمو فلفل دلمه گلخانه ای مناسب می باشد و در صورت افزایش دما به بالاتر از ۳۵ درجه گل ها ریزش کرده و لکه های سوخته در نوک میوه مشاهده می شود. کاهش دما به زیر ۱۵ درجه باعث ریزش غنچه و برگ ها شده و پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد.

ریزش غنچه ها و کاهش میوه دهی گیاه فلفل می تواند به دلایل زیر وقوع یابند :

1- ریزش غنچه ها در گیاه فلفل بیشترین ارتباط را با دماهای بالا بویژه در مواردی دارد که دمای شبانه از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگرد) بالاتر رود. چنین دماهایی در ماههای تابستان بسیاری از مناطق پرورش فلفل ها امری عادی است و به همین دلیل پرورش فلفل ها در طی فصل بهار به راندمان محصول بالاتری می انجامد.

2- دماهای شبانه کمتر از 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) نیز باعث بروز وقایع زیر خواهند شد:

تعویق گلدهی (delaying flowering)

تأثیر بر قابلیت بقاء گرده ها (pollen viability)

کاهش میوه دهی (reduce fruit set)

تغییر شکل و اندازه میوه ها (fruit size & morph)

 

در کل دمای بین ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد و نمو فلفل دلمه گلخانه ای مناسب می باشد و در صورت افزایش دما به بالاتر از ۳۵ درجه گل ها ریزش کرده و لکه های سوخته در نوک میوه مشاهده می شود. کاهش دما به زیر ۱۵ درجه باعث ریزش غنچه و برگ ها شده و پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد.

3- وقوع تنش رطوبتی نیز می تواند به ریزش غنچه های گیاه فلفل بینجامد.

4- ورود به مرحله میوه دهی فلفل ها می تواند باعث وقوع مقطعی ریزش بسیاری از غنچه ها شود زیرا منابع غذائی گیاه محدود هستند و گیاه همواره اولویت نخست را به حفظ و ثمر رسانی میوه های موجود می دهد.

5- هرگاه گیاه فلفل قبل از شروع مرحله زایشی به اندازه کافی رشد نکرده باشد آنگاه از میزان گلدهی آن کاسته می شود و میوه های کمتر و کوچکتری تولید می کند.

6- بکارگیری مقادیر متناسب آب و کودها می توانند بر آغاز مرحله زایشی بوته های فلفل تأثیر بگذارند.

7- تولید بیش از حد گل و میوه نیز باعث ریزش آن ها می شود.

 

راه حل های کنترل ریزش غنچه ها و اختلال در میوه دهی بوته های فلفل عبارتند از :

الف) استفاده از مالچ پلاستیک سیاه می تواند باعث حفظ گرما و رطوبت خاک بستر در طی ماههای بهار شود و در نتیجه بر سرعت رشد گیاه افزوده گردد.

ب) پوشاندن سطح بوته های فلفل با صفحات پلاستیکی می تواند از ریزش غنچه های گیاه در اثر سرمازدگی پائیزه جلوگیری نماید.

ج) کاشت عمیق نشاء تا رشد اولین برگ حقیقی پس از ۳۰ روز باعث افزایش ماده خشک و تعداد گل در گیاه فلفل می شود.

د) کوددهی با انواع کود مناسب در زمان درست میزان باردهی را افزایش میدهد.

 

نشا فلفل دلمه ای در ابتدا یک گیاهچه ضعیف است که کوچکترین استرس محیطی منجر به از بین رفتن گیاه می شود. شما نمی توانید مانع از تاثیر محیط بر روی گیاه شوید اما می توانید فلفل ها را تقویت کنید تا بتواند این شرایط را تحمل کند. به همین دلیل است که کوددهی فلفل باید جدی گرفته شود. استفاده از کود در زمان مناسب و مقدار کافی، ذخیره گیاه را افزایش داده و قدرت مقاومتی آن بیشتر می شود. درصورتی که فلفل در هر مرحله از رشد خود ضعیف شود، رقابت آن با تنش های زنده شامل بیماری ها و آفات کم می شود. در واقع گیاه با بنیه ضعیف بهترین بستری برای رشد آفات است. این موضوع اهمیت کوددهی را ثابت می کند. اگر فلفل ذخیره غذایی کافی داشته باشد، در برابر حملات عوامل بیماری زا بهتر مقاومت خواهد کرد. مهمترین عامل که بر روی افزایش باردهی فلفل تاثیر می گذارد، کوددهی با انواع کود مناسب و در زمان درست است. البته دقت داشته باشید که کوددهی فلفل باید به گونه ای باشد که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، بهترین محصول را داشته باشید. به این معنا که فلفل های بزرگ، خوش طعم و خوش عطر را به دست بیاروید.

 

نکات مهم در کوددهی برای افزایش باردهی فلفل:

– قبل از اینکه کشت فلفل را انجام دهید، آزمون خاک باید انجام شود. شما نباید بدون آگاهی از موجودی خاک، اقدام به کوددهی فلفل کنید چرا که ممکن است تاثیر معکوس را شاهد باشید. برای مثال اگر نیتروژن خاک برای تامین نیازهای این گیاه کافی بوده و شما باز هم ازت وارد خاک کنید، رشد رویشی تحریک شده و گیاه دیر به گل می رود. نهایتا میوه های کوچک و ضعیف خواهید داشت.

– لازم است با یک مهندس باتجربه که در زمینه کشت فلفل فعالیت داشته است، مشورت کنید تا بهترین کود برای افزایش باردهی فلفل استفاده شود. امروزه برندهای مختلف از انواع کود در بازار وجود دارد که قطعا تمامی آن ها از عملکرد خوبی برخوردار نیستند.

– زمان استفاده از کود، بسیار اهمیت دارد. اگر در مرحله ای که اوج مصرف گیاه است نیاز غذایی آن را تامین نکنید، نمی توانید انتظار افزایش باردهی فلفل را داشته باشید. توصیه می کنیم که برنامه کوددهی را در اختیار داشته باشید تا با استفاده بزنگاه، نهایتا چند چین محصول با بهترین عملکرد را داشته باشید.

– قبل از کشت فلفل حتما عملیات خاکورزی به صورت اصولی انجام شود تا با بهبود تهویه و زهکش خاک، سرعت تجزیه کود تنظیم شود. در این صورت نیاز گیاه به موقع تامین خواهد شد.

 

معرفی زمان های کودها برای افزایش باردهی فلفل:

کوددهی در زمان آماده سازی زمین : همانطورکه ذکر شد، باید قبل از کشت، آزمون خاک انجام شده و براساس موجودی خاک و نیاز فلفل به عناصر غذایی، مقادیر مناسبی از کود اعمال شود.

کوددهی در زمان نشاکاری : در این مرحله لازم است کودهای پتاسه و فسفره استفاده شود تا هم استحکام ساقه بیشتر شده و هم ریشه زایی تسریع پیدا کند. این عمل باید با اولین آبیاری انجام گیرد. شما می توانید از کودهای بیولوژیک برای این منظور استفاده کنید که با برقراری رابطه همزیست با ریشه، رشد آن را بیشتر می کند.

کوددهی در مرحله رشد رویشی گیاه : این مرحله از رشد فلفل، بسیار اهمیت دارد چرا که تضمین کننده میزان باردهی فلفل در هر چین خواهد بود. در این زمان لازم است از کودهای کلسیم، گوگرد و منیزیم استفاده شود تا هم قدرت سبز بمانی گیاه بیشتر شده و هم اینکه تولید ماده خشک در گیاه بالا برود. در این صورت نتیجه را به صورت افزایش باردهی فلفل شاهد خواهید بود.  این مرحله از کوددهی همچنین بر روی مقاومت گیاه در طول دوره زندگی نسبت به تنش های زنده و غیر زنده تاثیر می گذارد. برای مثال گوگرد منجر به افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری ها شده و میزان پروتئین گیاه بیشتر می شود.

کوددهی در زمان گلدهی : به جرات می توان گفت نتیجه تمام زحمات شما در دوره کشت فلفل برای افزایش باردهی فلفل در مرحله گلدهی تعیین می شود. در این دوره نیز باید از کودهای مناسب استفاده شود. قبل از گلدهی باید یکبار محلول پاشی بر روی گیاهان انجام شده و در زمان گلدهی، حتما کودهای پتاسه استفاده شود.

تهیه شده در واحد تحقیق، توسعه و آموزش فلفل زار

https://felfelzar.ir

felfelzar@yahoo.com

 

منبع محتوا : تهیه شده در واحد تحقیق، توسعه و آموزش فلفل زار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دیدگاه‌هایی که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌شود
  • از نوشتن حروف لاتین خودداری کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
سایدبار Scroll To Top