felfell

فارغ‌التحصیلان کشاورزی در اسدآباد تمایل به فعالیت در مجتمع‌های گلخانه‌ای دارند

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد گفت: در این شهرستان رغبت به مجتمع‌های گلخانه‌ای توسط فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نسبت به گلخانه‌های شخصی بیشتر بوده که توسعه این مجتمع‌های گلخانه‌ای در ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی شهرستان از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر تغییر الگوی کشت کشاورزی با توجه به شرایط آبی حاکم، افزود: باید به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای در راستای کاهش مصرف آب حرکت کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد گفت: در این شهرستان رغبت به مجتمع‌های گلخانه‌ای توسط فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نسبت به گلخانه‌های شخصی بیشتر بوده که توسعه این مجتمع‌های گلخانه‌ای در ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی شهرستان از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر تغییر الگوی کشت کشاورزی با توجه به شرایط آبی حاکم، افزود: باید به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای در راستای کاهش مصرف آب حرکت کنیم.

وی اظهارکرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید محصول بیشتر، افزایش تولید در واحد سطح، سلامت محصول تولیدی گلخانه‌ها و اشتغالزایی را نیز به همراه داشته و این مزایا هر کدام به خودی خود نقش بسزایی در شکوفایی بخش کشاورزی در شرایط بحرانی امروز منابع آبی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با اشاره به وجود شهرک گلخانه‌ای پردیس شهرستان واقع در اراضی موسی‌آباد به مساحت ۲۱هکتار، اظهار کرد: این شهرک گلخانه‌ای شامل ۳۰ قطعه بوده که تمامی قطعات شهرک واگذار شده است.
مرادی در ادامه تعداد بهره‌برداران کشت گلخانه‌ای این شهرستان در شهرک پردیس و بخش خصوصی را ۳۳نفر برشمرد و یادآور شد: از این تعداد بهره‌برداران ۳۰ بهره‌بردار در شهرک گلخانه‌ای پردیس و سه بهره‌بردار در کشت‌های گلخانه‌ای اراضی زراعی بخش خصوصی فعالیت دارند.

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد همچنین از تولید سالانه  ۲.۵ تا سه تن محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: غالب تولید محصولات گلخانه‌ای این شهرستان به کشت خیار و گوجه اختصاص داشته که علاوه بر کشت این دو محصول، محصولات دیگری نیز مانند فلفل دلمه‌ای و توت فرنگی هم کشت می‌شود.

مرادی اضافه کرد: در راستای تنوع بخشی به محصولات گلخانه‌ای شهرستان با توجه به توجیه اقتصادی می‌توان با نیازسنجی‌های لازم گلخانه‌ها را با آموزش‌های ترویجی به سمت دیگر تولیدات از جمله تولید گل‌های زینتی تشویق کرد که جهادکشاورزی شهرستان در این زمینه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به ۱۳.۶ هکتار کشت‌های گلخانه‌ای در سطح شهرستان، تصریح کرد: در حال حاضر از این میزان کشت‌های گلخانه‌ای ۱۲.۶ هکتار فعال بوده و سه واحد گلخانه‌ای نیز  در مجموع به میزان یک هکتار در حال ساخت قرار دارد.

مرادی تعهد امسال شهرستان در رابطه با کشت گلخانه‌ای را هشت هکتار اعلام کرد و گفت: محصولات گلخانه‌ای شهرستان علاوه بر مصرف منطقه به سایر استان‌ها و کلان شهرهای سراسر کشور صادر می‌شود.

دومین شهرک گلخانه‌ای اسدآباد در شرف واگذاری زمین 

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه  دومین شهرک گلخانه‌ای شهرستان نیز در شرف واگذاری زمین به سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث قرار دارد، خاطرنشان کرد: در اسدآباد رغبت به مجتمع‌های گلخانه‌ای توسط فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نسبت به گلخانه‌های شخصی بیشتر بوده که توسعه این مجتمع‌های گلخانه‌ای در ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی شهرستان از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود.

مرادی در ادامه با تاکید بر اینکه کشت‌های گلخانه‌ای از نقش بسزایی در افزایش بهره وری آب برخوردار است، گفت: مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم خیار در فضای باز ۶۷۷ لیتر و این میزان در فضای گلخانه‌ای ۴۵ لیتر است که در این راستا ۱۰ تا ۱۵ برابر مصرف آب کاهش می‌یابد.
در پایان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی کشور، برای شکوفایی بخش کشاورزی باید نسخه‌هایی شفابخش چون نسخه کشت گلخانه‌ای را مورد توجه قرار دهیم تا هم صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم و هم به اقتصاد کشور کمک کنیم ضمن اینکه با رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و صنعتی علاوه بر تامین نیاز و مصرف داخل با تولید محصولات با کیفیت، می‌توان وارد بازارهای رقابتی خارج از کشور نیز شد.

منبع محتوا : ایسنا / همدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دیدگاه‌هایی که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌شود
  • از نوشتن حروف لاتین خودداری کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
سایدبار Scroll To Top