felfell

استانداردسازی محصولات کشاورزی ضرورت حضور در بازارهای جهانی است

رشت- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در مورد برگشت داده شدن محصول فلفل صادراتی ایران از روسیه با بیان علت استرداد این محموله ها که استفاده از چهار نوع سم برای پرورش این محصول اعلام شده است ،بر ضرورت استاندارد سازی و بهبود کیفی محصولات کشاورزی تاکید کرد.

هادی تیزهوش تابان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که با ارسال نامه ای به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی این موارد را متذکر شده است، افزود: آستارا مهمترین گذرگاه تجاری و صادراتی با اوراسیا محسوب می شود و نباید با روی دادن چنین اتفاق هایی موجب ضرر و زیان و بی اعتمادی بازار صادراتی مان شویم. وی با بیان اینکه به عنوان نماینده بخش خصوصی دغدغه استاندارد سازی و کیفیت محصولات را داریم، اظهار داشت: متاسفانه عدم توجه برخی مسئولان، تداخل برخی مسئولیت ها و انجام ندادن صحیح وظایف توسط بعضی از دست اندرکاران موجب بحران آفرینی در این بخش می شود.

تیزهوش تابان با بیان اینکه نظارت بر این محصولات برعهده سازمان غذا و دارو است، افزود: باید آزمایش های لازم و اطمینان از رعایت استاندارد ها انجام می شد و اگر این محصولات واقعا مشکلی دارند ، مردم داخل کشور هم نباید مصرف کنند. وی اظهار داشت: تشخیص رعایت استانداردها برعهده سازمان غذا و دارو و استاندارد است و ما نمی توانیم در این ارتباط نظری بدهیم ؛ ضمن اینکه ممکن است در آزمایش ها مشخص شود که حد مجاز موارد رعایت شده و برای انسان مضر نیست و در واقعیت مشکلی وجود ندارد. رئیس اتاق بازرگانی،صنایع ، معادن و کشاورزی استان گیلان گفت: در صورت عدم کنترل چنین اتفاق هایی؛ تبعات و خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد کشاورزی ، امنیت غذایی و حتی اقتصاد کشور تحمیل می شود و اکنون نیز که بسیاری از کامیون ها در مرز متوقف شده اند چه کسی مسئولیت ضرر و زیان آنها را برعهده خواهد گرفت.

تیزهوش تابان با بیان اینکه تجارت خارجی عرصه ای رقابتی بوده و رقبای اصلی فلفل صادراتی ایران در روسیه رقیبان منطقه ای از جمله ترکیه می باشند ، تدبیر و توجه را برای آینده جهت جلوگیری از تکرار این موارد ضروری دانست .وی تصریح کرد: باید برای استاندارد سازی محصولات صادراتی نقشه راهی تهیه و تدوین کرد که بودجه لازم برای اجرای آن اختصاص یابد و طبق برنامه زمانبندی شده پیش برود و نظارت بر آن با جدیت انجام شود. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه مسئولیت های اجرایی تا حد امکان به بخش خصوصی واقعی واگذار شود، ادامه داد: دولت باید به عنوان مقام عالی حکمرانی نقش سیاست گذاری و نظارت را برعهده گیرد.

وی گفت: همچنین باید با رفع مشکلات ناشی از اخذ تعهد ارزی ، اخذ مالیات از صادرات ، چند نرخه بودن ارز و انجام عملیات بانکی زمینه را برای فعالیت صادر کنندگان واقعی و خوشنام فراهم و عرصه را برای فعالیت افراد سودجو در این حوزه محدود کرد. تیزهوش تابان همچنین با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و تخصصی شدن مزارع ، باغ ها و گلخانه های صادراتی گفت: پیشنهاد می کنیم دولت با فراهم کردن تسهیلات مناسب بستر لازم را برای هدایت کشاورزان و باغداران فراهم کند و بدنبال آن سامانه احراز هویت گلخانه ها و تولید کنندگان محصولات کشاورزی صادراتی و همچنین سامانه ردیابی محصولات کشاورزی از مبداء مزرعه تا مصرف کننده نهایی تدوین شود. رئیس اتاق بازرگانی گیلان و رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه همچنین برخورد قانونی با مدیرانی که به هردلیل با عدم انجام صحیح مسئولیت شان موجب بروز چنین مشکلاتی می شوند را برای عدم تکرار این مسائل خواستار شد. به گزارش ایرنا، براساس آمار منتشر شده در آبان ماه در میان ۱۴۳ مقصد صادراتی کشور ؛ روسیه با ۳۱۷ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۳۹ دلار در جایگاه یازدهم قرار دارد.

ایران در سال گذشته یک میلیون و ۵۱ هزار و ۷۱ تن انواع کالا به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۲۴ دلار به روسیه صادر کرد که ۸۵ درصد ارزش صادرات و ۶۸ درصد وزن صادرات ایران به روسیه مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی بود.

منبع محتوا : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دیدگاه‌هایی که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌شود
  • از نوشتن حروف لاتین خودداری کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
سایدبار Scroll To Top