felfell

برخی از مهمترین آفات بوته های فلفل (کنه ها)

هنگام پرورش فلفل، به اقدامات پیشگیرانه توجه ویژه ای می شود. مراقبت و بازرسی منظم از بوته ها برای تشخیص به موقع آفات یا بیماری ها ضروری است. اگر علت به موقع مشخص نشود و درمان انجام نشود، گیاهان مبتلا می توانند به مدت 1-2 هفته بمیرند. سرسبزی فراوان و محیط مرطوب شرایط مطلوبی را برای پیشرفت در بیماری های مختلف و یا آلودگی به حشرات ایجاد می کند. باغداران بعد از مشکل پژمردگی نهال های کاشته شده، مسئله کنترل آفات و بیماری در فلفل را در جایگاه دوم قرار دادند. بنابراین، شما نباید از اولین علائم آسیب به یک گیاه یا میوه چشم پوشی کنید!

هنگام پرورش فلفل، به اقدامات پیشگیرانه توجه ویژه ای می شود. مراقبت و بازرسی منظم از بوته ها برای تشخیص به موقع آفات یا بیماری ها ضروری است. اگر علت به موقع مشخص نشود و درمان انجام نشود، گیاهان مبتلا می توانند به مدت 1-2 هفته بمیرند. سرسبزی فراوان و محیط مرطوب شرایط مطلوبی را برای پیشرفت در بیماری های مختلف و یا آلودگی به حشرات ایجاد می کند.

باغداران بعد از مشکل پژمردگی نهال های کاشته شده، مسئله کنترل آفات و بیماری در فلفل را در جایگاه دوم قرار دادند. بنابراین، شما نباید از اولین علائم آسیب به یک گیاه یا میوه چشم پوشی کنید!

  • کنه ها (mites) :

علائم

کنه ها با تغذیه از سطح زیرین برگ ها موجب پیچیدگی آنها می شوند بطوریکه برگ ها به حالت قاشقی در می آیند و پهنک برگ های (lamina) جدید بسیار باریک می گردند. برگ های مبتلا ظاهری برنزه بویژه در سطح زیرین به خود می گیرند و به تدریج ضخیم و شکننده می شوند. سرایت شدید کنه ها موجب مرگ مریستم های انتهائی (apical meristems) خواهد شد. میوه های حاصله نیز به رنگ حنائی با سطحی چوب پنبه ای (corky) و ظاهری بدشکل می باشند.

کنترل:

– جمع آوری گیاهان هرز تاج ریزی که بعنوان میزبان کنه ها هستن

– محلول پاشی با برخی از حشره کش ها (insecticides) و کنه کش ها (miticides)

  • کنه پهن (Polyphagotarsonemus latus)  

علائم

روی فلفل خسارت این آفت به صورت پیچیدگی و لوله شدن برگها و جوانه انتهایی، بدشکلی برگها و همچنین ایجاد زخم و تغییر شکل طبیعی میوه ها دیده می شود .

کنترل

– اقدام به موقوع قبل از توسعه آفت در سطح مزرعه يا گلخانه

– سمپاشي در سطح زيرين برگها

– تناوب در مصرف كنه كش ها براي جلوگيري از بروز مقاومت در آفت

  • کنه تارعنکبوتی (Spider mites) :

علائم

ساده‌ترین راه برای شناسایی کنه‌های تارعنکبوتی که گیاهان را آلوده می‌کنند، استفاده از تارهای آنهاست. کنه‌های تارعنکبوتی برای محافظت از خود و بچه‌هایشان تارهای نازکی تولید می‌کنند. لکه‌های ریز روی برگ‌ها اولین علامت آشکار آسیب کنه تارعنکبوتی است. برگ ها در اثر تغذیه و مکیدن شیره آنها توسط کنه ها به حالت خال های کمرنگ با شبکه ای از تارهای عنکبوتی پوشیده از گرد و غبار در می آیند. با گذشت زمان، برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن، پیچ خوردن و سپس ریزش می‌کنند. هجوم انبوه کنه‌ها می‌تواند برگ‌های محصول را از بین ببرد و منجر به عملکرد کمتر شود.

کنترل

– برگ‌ها و ساقه‌های آسیب دیده گیاه را که علائم ابریشمی شبیه تار دارند را هرس کنید.

– از اسپری صابون برای از بین بردن کنه های تارعنکبوتی روی گیاهان استفاده کنید.

– استفاده از حشرات مفیدی چون کنه‌های شکارگر، کفشدوزک‌ها و بالتوری‌ها برای گیاهان بی ضرر هستند و طیف گسترده‌ای از کنه‌های تارعنکبوتی و تخم‌های آنها را می‌خورند.

– کنترل شیمیایی با: (تترادیفون EC 7.52%: با دز 2 در هزار، سولفور WP 80-90%: با دز 3 در هزار، هگزی تیازوکس EC 10%: با دز 0/5 در هزار، سایفلومتوفن SC 20% : با دز 1 در هزار، اس کوئینوسل SC 15% : با دز 1.25 در هزار، آبامکتین SC 8.4% : با دز 0.185 در هزار)

تهیه شده در واحد تحقیق، توسعه و آموزش فلفل زار

https://felfelzar.ir

felfelzar@yahoo.com

منبع محتوا : تهیه شده در واحد تحقیق، توسعه و آموزش فلفل زار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دیدگاه‌هایی که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌شود
  • از نوشتن حروف لاتین خودداری کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
سایدبار Scroll To Top